Da Vinci's Demons REVIEWS

« Older   Newer »
 
  Share  
.
  1.  
    .
    Avatar

    Senior Member

    Group
    pope
    Posts
    37,198

    Status
    Anonymous
    CITAZIONE
    Ottiene il duplice scopo di intrattenere/far interessare la gente all'argomento che, lasciandosi prendere, inizia a leggere libri e a fare ricerche sul nostro Rinascimento.

    Su questo sono d'accordissimo! In un certo senso credo mi sia successo questo The Tudors, prima di vederlo sapevo assai poco dei suoi personaggi nella realtà storica. La cosa che che contraddistingue questo da The Borgias a parer mio è che questo è dichiaratamente fantasioso, in maniera eclatante anche a partire dai costumi (Riario con la giacca simil Armani, il foulard stile '800 e gli occhialini di Briatore; Clarice col tubino, Leonardo col chiodo di Fonzie, Lucrezia col trucco Bollywood) fino ad arrivare ovviamente alla trama.

    Comunque ora mi fai pensare che non sono sicura di aver mai visto una serie storica 100% inglese, sai? Cioè al di là di Parade's End e Downton, che però sono ambientate in epoche troppo recenti per essere stravolte a piacimento. Dovrò iniziare a farci caso!
     
    Top
    .
  2.  
    .
    Avatar

    Senior Member

    Group
    Member
    Posts
    14,234
    Location
    Regione del Valentinois

    Status
    Anonymous
    CITAZIONE
    . Mentre gli americani cercano una "loro realtà storica", come in The Borgias in primis, gli inglesi sono più dichiaratemente per il "liberamente ispirato a".

    E' che gli americani o almeno le produzioni americane AMERICANIZZANO tutto e il brutto è che suppongono che il loro americanizzare sia figo. Ebbene non lo è, è vero che lo fanno spesso per avvicinare il pubblico ad una serie di ispirazione storica che forse non avrebbe successo verso il pubblico americano che un po' schifeggia la storia in generale, però gli tolgono tutto il succo e vorrebbero anche ottenere una sorta di storicità che non hanno.
     
    Top
    .
  3.  
    .
    Avatar

    Senior Member

    Group
    Member
    Posts
    12,336
    Location
    Castello Orsini di Mentana (<3)

    Status
    Anonymous
    CITAZIONE
    (Riario con la giacca simil Armani, il foulard stile '800 e gli occhialini di Briatore; Clarice col tubino, Leonardo col chiodo di Fonzie, Lucrezia col trucco Bollywood)

    Su questo, ho una storia divertente da raccontare.
    Da mia madre (che è fissatissima con trucco e parrucco medievale/asiatico/storico), ho saputo che tutte quegli specie di adesivi che Lucriscia si mette in faccia erano tipici, soprattutto verso la fine del 300, delle prostitute di lusso. Tant'è che appena è entrata in scena credevamo fosse una prostituta! (e la storia ci ha dato ragione...)

    CITAZIONE
    E' che gli americani o almeno le produzioni americane AMERICANIZZANO tutto

    "Roma" ne è l'esempio più grande u.u
    La cosa che mi inquietano è che guardano al passato dell'italia e lo trasformano completamente in violenza/sesso/incesto a priori, senza indagare troppo...
     
    Top
    .
  4.  
    .
    Avatar

    Senior Member

    Group
    pope
    Posts
    37,198

    Status
    Anonymous
    CITAZIONE
    Da mia madre (che è fissatissima con trucco e parrucco medievale/asiatico/storico), ho saputo che tutte quegli specie di adesivi che Lucriscia si mette in faccia erano tipici, soprattutto verso la fine del 300, delle prostitute di lusso. Tant'è che appena è entrata in scena credevamo fosse una prostituta! (e la storia ci ha dato ragione...)

    Io stessa quando ho visto le prime foto e non sapendo che personaggio interpretasse (la mia attenzione totale è stata puntata su Lara-Clarice fin dall'inizio) ho subito pensato a una prostituta di lusso!

    E' assurdo comunque che abbiano una tale fascinazione per la storia italiana e poi la sconvolgano come pare a loro XD
     
    Top
    .
  5.  
    .
    Avatar

    Senior Member

    Group
    Member
    Posts
    14,234
    Location
    Regione del Valentinois

    Status
    Anonymous
    CITAZIONE
    "Roma" ne è l'esempio più grande u.u
    La cosa che mi inquietano è che guardano al passato dell'italia e lo trasformano completamente in violenza/sesso/incesto a priori, senza indagare troppo...

    Secondo me deriva dal fatto che loro non hanno quel tipo di storia, non hanno una leggenda oscura. La storia americana è piena di buoni sentimenti, eroi patriottici e grandi discorsi, ma è tutto piuttosto noioso , idealistico e moralizzante, mentre la storia europea è sfrenata ci sono grandi personaggi e non sono buoni e puritani, noi abbiamo nella storia dei punto oscuri che diventano leggenda ed è quelle cose che a loro piacciono proprio perché ne sono sprovvisti.
     
    Top
    .
  6.  
    .
    Avatar

    Senior Member

    Group
    pope
    Posts
    37,198

    Status
    Anonymous
    CITAZIONE
    Da Vinci's Demons: forget historical accuracy and marvel at Leonardo


    The story thus far: Florence, 1477, and the dastardly Medicis are locked in a game of political oneupmanship with the Vatican, who may or may not have assassinated the Duke of Milan after he called a priest a fuckwit. "This upsets the balance of power in Italy!" roars Lorenzo de'Medici, dynastic beard a'quiver, drawing up plans to reduce their cassocks to carbonara if they so much as guff within earshot of his enormous palace. Enter Leonardo da Vinci (Tom Riley), a ripped young genius keen to advance his revolutionary ideas by working for the Medicis as a military engineer while playing musical bums with Florence's topless flibbertigibbets. Leonardo is an extraordinary creation. By extraordinary creation, I mean extraordinary arsehole. "Just trying to stir the pot a little," he snorts, flying through the air on a rope as pursuing papal bastards splutter in frustration. "I'm ambidextrous!" he tee-hees later, before slicing through a scrum of gasping baddies like a whooping Renaissance Magimix.

    Leonardo takes opium, invents robot pigeons and CGI hang gliders, has a mother complex and swaggers into rooms doing gun-fingers at stupefied lackeys. Every time he does something outrageous Florence shakes its fist and shouts "Da Vinci!" in the manner of a long-suffering sitcom dad chastising an accident-prone but essentially loveable beagle.

    Plus! Leonardo solves crimes. It seems likely that series creator – and Dark Knight trilogy co-writer – David S Goyer strode into the first production meeting and announced, "Verily, dudes, this one-two-swashbuckle-my-shoe stuff is all very well but what we really need is to have one of the greatest geniuses in history solve a weekly minor quasi-supernatural mystery while feverishly rearranging papers on his carpet. Ye lolz." Then he probably high-fived a complimentary croissant and everyone laughed and theatrically flipped over to a fresh page in their Pukka Pads, only they didn't because they'd all run out of the room in tears when he said "dudes". But never mind. The decision to turn this historical respray into a sort of fantasy-sci-fi-crime turducken is the key to its appalling brilliance.

    tutto sul Guardian
     
    Top
    .
  7. marie.
     
    .

    User deleted


    Raga c'è la recensione di Serialmente, fa morire XD

    CITAZIONE
    Lo show è una meticolosa ricostruzione del Rinascimento fiorentino, con i suoi piccioni robot, i libri magici, gli ologrammi, i lanciafiamme, i vampiri, il teletrasporto, le lampade abbronzanti, i pantaloni a zampa di elefante, i furgoncini Volkswagen, il walk-men, le metanfetamine… Potrei continuare, ma i lettori di Serialmente sono persone istruite, hanno studiato l’Umanesimo e ne conoscono alla perfezione gli iconici elementi appena elencati.
     
    Top
    .
  8.  
    .
    Avatar

    Advanced Member

    Group
    umanisti
    Posts
    1,373

    Status
    Anonymous
    CITAZIONE
    In a sense, this is one of those shows where the less one thinks about it, the better, given the dizzying maelstrom in which “Da Vinci’s Demons” operates. Indeed, for those who can actually remember the significance of every twist and turn surrounding fictional concoctions like Book of Leaves and Sons of Mithras, well, more power to them. One might also quibble with the extent to which Da Vinci is transformed into an action hero this season, wielding a blade along with his prodigious intellect.

    For all that, “Da Vinci’s Demons” did represent a consequential step as Starz has gone about the trial-and-error process of finding its original-programming identity — a series with plenty of style, and not incidentally, one of composer Bear McCreary’s best scores. And if it never achieved real genius, including this closing flurry of hours, there’s a bit of poetry in that as well.

    variety

    CITAZIONE
    “Da Vinci’s Demons” tells a compelling and well-crafted story, with religious drama, political intrigue and a cast of strong characters swirling around Da Vinci, one of the most creative people who ever lived.

    nydaily

    CITAZIONE
    The show is a compendium of worn-out modern blockbuster tropes: flash cuts, gratuitous slow motion, gradually expanding flashbacks, mommy and daddy issues, “You are having a wonderful time, dammit!” underscoring. There’s only one really good scene in the pilot: da Vinci sketching birds in flight, their trajectories observed in super-slow motion (one of the few inventive uses of that technique) while the artist draws them, his penciled approximations seeming to merge with the real birds. (Da Vinci’s animated sketches are the best thing in the show.)

    Everything else is good-enough-for-government-work, or good enough for Starz. Most of the men’s costumes look as though the characters are en route to a Chelsea bartending gig; da Vinci’s go-to ensemble — boots, leather jacket, and blouse open to the sternum — seems poignantly incomplete without leather pants. Toward the end of the pilot there’s a tryst that manages to combine, by my count, eight sex-scene clichés, including masks, fireworks, and cross-cutting with an event that occurred earlier. (If Riley’s torso is any indication, da Vinci’s inventions included the Nautilus machine.) The! Entire! Show! Has! Exclamation Points! After It! Even the whispers are INTENSE!!!! It’s like Shakespeare in Love plus The Borgias plus Elizabeth times a head injury.

    At this point, you may be thinking, This show sounds like fun, or at least a guilty pleasure — maybe I’ll check it out. Don’t.

    vulture

    CITAZIONE
    Like most of Goyer's solo creations, the show has more ideas than it knows quite what to do with; his best work tends to come with strong collaborators who pare Goyer's vision down to something manageable. The premiere episode is so overstuffed with incident, conspiracy and expository dialogue as to almost feel like parody, but the show settles down a bit in later hours. There's a mix of specific problems for da Vinci to solve (an invention to perfect, a mystery to explain) along with the bigger arc involving the Medicis, the Pope and the mystics. da Vinci's inventions (most of which he was never able to build in real life) are fun, and several of the supporting performances are quite good, particularly Blake Ritson as a Vatican enforcer with an air of weary pragmatism. He does terrible things, but mainly he just seems disappointed that people insist on standing in his way.

    Riley's likable enough in the lead role, but the writing seems to call for more of a spark of divine madness than he's either asked or able to offer. The da Vinci who looked at the world differently enough to dream of flying machines and tanks and solar power should come across as something more than a handsome action hero with well-groomed stubble, but that's largely what he is.

    I'm at times asked whether it's fair to judge a show based on the channel that it's on. [...]But it can definitely be puzzling when a new show doesn't seem to fit the brand of the channel it's on — even if it's a channel like Starz where the brand keeps shifting every couple of years.

    Ultimately, I found "Da Vinci's Demons" ridiculous but fairly amiable.

    hitflix
     
    Top
    .
22 replies since 4/4/2013, 11:11   461 views
  Share  
.
Top
Top