Blood and Beauty (Sangue e onore: i Borgia), Sarah Dunant

« Older   Newer »
 
  Share  
.
  1. marie.
     
    .

    User deleted



    CITAZIONE
    Rodrigo Borgia, cardinale di Valenza, è stato eletto Papa col nome di Alessandro VI. Ha già sconfitto Della Rovere, che in conclave già sedeva sotto l’immagine di Cristo che consegna a san Pietro le chiavi della Chiesa, e il potente Ascanio Sforza. I piani di Alessandro VI sono chiari: ripristinare l’ordine, risanare la finanza pubblica, unificare le forze cristiane contro il pericolo turco e rinsaldare le alleanze. Buoni propositi che vengono, tuttavia, presto dissipati da un’ambizione sfrenata, capace di convincerlo a cedere in sposa la figlia Lucrezia ben due volte (prima a Giovanni Sforza e poi ad Alfonso d’Aragona), di crescere il figlio Cesare come il Principe spietato e freddo che ispirerà Macchiavelli, di intraprendere una relazione con una giovanissima Giulia Farnese e di ordire complotti e vendette senza risparmiare nessuno.

    ibs



    CITAZIONE
    Roma, 11 agosto 1492. Per cinque giorni, ventitré uomini sono rimasti prigionieri di una cappella in Vaticano. Senza scrivani cui dettare le loro lettere, né cuochi per preparare banchetti; con un solo domestico che li ha aiutati a vestirsi, e pasti frugali passati da uno sportello di legno che si chiude quando l'ultimo piatto è stato consegnato. Sono i cardinali entrati in conclave per eleggere il nuovo successore di Pietro. Diciassette giorni prima papa Innocenzo VIII, esausto, al cospetto dei figli chiamati al suo capezzale, ha smesso di combattere per restare in vita. Il corpo era ancora caldo quando i pettegolezzi hanno cominciato a diffondersi per le strade come lezzo di fogna. In città è corsa addirittura voce che l'irascibile cardinale Della Rovere, favorito del pontefice, e il vicecancelliere cardinale Rodrigo Borgia si siano scambiati insulti da un capo all'altro del capezzale, e che Innocenzo abbia esalato l'ultimo respiro giusto per sfuggire al baccano. L'alba dell'11 agosto è un livido giorno di afa e calura quando, nella grande piazza, risuona il fatidico annuncio: "Habemus Papam!" Rodrigo Borgia, cardinale di Valenza, è stato eletto Papa col nome di Alessandro VI...

    ibs

    tumblr_mgbpeaX6xa1qdg7hho1_250

    CITAZIONE
    By the end of the fifteenth century, the beauty and creativity of Italy is matched by its brutality and corruption, nowhere more than in Rome and inside the Church. When Cardinal Rodrigo Borgia buys his way into the papacy as Alexander VI, he is defined not just by his wealth or his passionate love for his illegitimate children, but by his blood: He is a Spanish Pope in a city run by Italians. If the Borgias are to triumph, this charismatic, consummate politician with a huge appetite for life, women, and power must use papacy and family—in particular, his eldest son, Cesare, and his daughter Lucrezia—in order to succeed.

    Cesare, with a dazzlingly cold intelligence and an even colder soul, is his greatest—though increasingly unstable—weapon. Later immortalized in Machiavelli’s The Prince, he provides the energy and the muscle. Lucrezia, beloved by both men, is the prime dynastic tool. Twelve years old when the novel opens, hers is a journey through three marriages, and from childish innocence to painful experience, from pawn to political player.

    Stripping away the myths around the Borgias, Blood & Beauty is a majestic novel that breathes life into this astonishing family and celebrates the raw power of history itself: compelling, complex and relentless.

    Expected publication: July 2nd 2013 by Little, Brown/Virago


    Edited by ‚dafne - 3/11/2018, 16:08
     
    Top
    .
  2.  
    .
    Avatar

    Senior Member

    Group
    Member
    Posts
    14,234
    Location
    Regione del Valentinois

    Status
    Anonymous
    Cesare bruttobastardo/ Lucrezia sonovittimaepura credo che il libro si giochi su questa dualità. L'unica cosa che ho da dire è che la copertina è figa *ormai riesce a trovare solo questo complimento*
     
    Top
    .
  3. marie.
     
    .

    User deleted


    Secondo me sarà TB in romanzo, la copertina è troppo eloquente XD
     
    Top
    .
  4.  
    .
    Avatar

    Senior Member

    Group
    Member
    Posts
    14,234
    Location
    Regione del Valentinois

    Status
    Anonymous
    Ormai non riusciamo più a leggere la trama di un romanzo che pensiamo subito alla fregatura e in effetti Jordan non ha aiutato.
     
    Top
    .
  5. marie.
     
    .

    User deleted


    Dai che al primo matrimonio ci troviamo Cesare che piagnula What of Lucrezia, her feelings? XD
     
    Top
    .
  6. marie.
     
    .

    User deleted


    CITAZIONE
    La storia dei Borgia porta Sarah Durant a Ferrara

    L’autrice inglese realizzerà un’intervista per la BBC per il lancio del suo nuovo romanzo sui Borgia

    L'affermata scrittrice inglese ed autrice televisiva Sarah Dunant sarà ospite a Ferrara da ieri sera, mercoledì 27 febbraio, fino a domenica. Scopo della visita la realizzazione di un programma radio per la BBC, la cui messa in onda coinciderà con la pubblicazione, il prossimo anno, del suo nuovo romanzo dedicato alla famiglia Borgia. L’intervista sarà focalizzata sulla sifilide nella storia e la scelta della città estense è dovuta all’importante ruolo rivestito in tale ambito dall’università di Ferrara che, tra la fine del XV e l’inizio del XVI secolo, realizzò rilevanti studi su tale malattia, che afflisse anche diversi esponenti della famiglia d’Este.

    Sarah Dunant, che vive tra Londra e Firenze, è particolarmente legata a Ferrara cui ha dedicato anche il romanzo “Le notti al Santa Caterina”, terzo volume di un trittico dedicato al Rinascimento italiano, tradotto in venti lingue e capace di vendere milioni di copie in tutto il mondo. Ora ha da poco terminato il primo volume del suo nuovo romanzo, che termina quando Lucrezia Borgia lascia Roma sulla sua carrozza per raggiungere Ferrara. Anche questo libro, come il precedente, verrà pubblicato da Neri Pozza in Italia e nel mondo.

    A coadiuvare la scrittrice nella ricerca di fonti e materiali per l’intervista, Stefano Manfredini, Professore ordinario di chimica farmaceutica e tossicologica, e Chiara Beatrice Vicentini, professore associato di chimica farmaceutica, entrambi dell’università di Ferrara, che hanno condotto particolari studi su tale malattia e sull’incidenza che essa ha avuto per la Signoria Estense. Un’altra parte di intervista verrà, invece, registrata all’interno del Castello Estense, con Andrea Carlino, docente di storia della medicina all’Università di Ginevra.

    Saranno, quindi, giornate particolarmente intense per la Dunant ma anche di grande importanza per la nostra città che avrà la possibilità di ospitare una scrittrice di caratura internazionale capace, con i suoi lavori, di promuovere il Rinascimento ferrarese in tutto il mondo.

    estense-com
     
    Top
    .
  7. marie.
     
    .

    User deleted


    Una ragazza su tumblr ha ricevuto una copia in anteprima, ecco il commento:

    CITAZIONE
    For people lacking that sort of obsessive love of the historical figures or the time period, I’m not sure this book will really grab them. It is well written, interesting, and it is completely clear that Dunant did her homework as far as research is concerned. The characterizations are great, whether it’s Cesare and Michelotto’s “best bros who murder” relationship or Cesare and Lucrezia’s “you get that you guys are actually related though?” connection.

    The real flaw I thought in the book was the choice to stage everything in third person present tense. While Dunant spends time with each of the main figures and their perspectives, the narrative device keeps the reader from ever really diving deep into any of the characters. Unfortunately this choice sometimes made the book read more “historical” than “historical fiction”.

    This didn’t bother me any, I’ll take the Borgia tale in any form, especially one well written and with all my favorites well represented. For other readers though, I can easily see the book not having enough of a personal narrative hook to get them invested.

    The book is fairly long and yet doesn’t cover their entire history, and like I noted it was certainly a page-turner for me. In the epilogue, Sarah Dunant talks about writing a concluding volume to the Borgia saga and man, will I read that the second it becomes available. (Like seriously, gimme!)

    Like any historical fiction writer, Dunant makes deliberate choices with the more shady aspects of the Borgia story. But all of her choices made sense for her characters and indeed are in line with historian theories.

    This is a very, very long review to say the following: I really, really liked it. However, I wish we had gotten closer to the characters at the heart of the story, which was a failing I felt in the narrative device chosen.

    tutta qua: click
     
    Top
    .
  8.  
    .
    Avatar

    Senior Member

    Group
    pope
    Posts
    37,198

    Status
    Anonymous
    Altra review in anteprima:

    CITAZIONE
    This is a fun, easy read. I read all 522 pages in a 24 hour period [...] The POV changes a lot, sometimes mid-paragraph, which is not something I appreciate, especially the few times it swapped from 3rd to 1st person. Dunant has clearly done a lot of research, hitting all the ‘known’ points of Borgia history and interpreting it through her own lens; but ultimately this is a work of fiction, and of opinion, and often times it shows. [...]
    Ultimately, Dunant is trying to make the Borgias likable, which is something about which I have mixed feelings. I think it’s an attempt to create sympathy around the legend of the Borgias, but I think this can be done without undermining their monstrousness. Here, the Borgias are presented as pawns of fate and their enemies (who also are not overly monstrous), almost as if there is no real villain.

    The book ends with a chapter called ‘Leaving the Family,’ where Cesare convinces the Pope to allow Lucrezia to marry into the d’Este family - this he does in order to allow her to leave Rome, in an attempt to give his sister a life away from the family. This is constructed as something Lucrezia desperately wants, so eager is she to leave the family behind. Ending the book with her journey to Ferrara felt both natural and unnatural, mostly because the book starts in the same place that all Borgia books start - with the death of Innocent VIII and the election of Rodrigo - but ends well short of where we know the Borgia story usually ends. This doesn’t detract from the book, because as a story of Lucrezia it’s actually presented as a lovely ending, especially when coupled with the promise of a follow-up novel, which logically will follow on with Lucrezia - but it does jar a little, particularly as Lucrezia so pointedly doesn’t forgive Cesare for the death of her second husband. [...]

    Dunant does a great job of conveying the closeness of Cesare and Lucrezia’s relationship, definitely bringing in those ‘really? that’s, uh, close’ moments and weaving them into the relationship. She brings Cesare’s jealousy and possessiveness to the fore, particularly from Lucrezia’s point of view (she realises that Cesare is jealous of Pedro, she worries that Cesare will kill Alfonso when he is no longer useful), and then when they make out (page 253, just the once), she runs away to a convent and basically that is the beginning of the deterioration of the Cesare and Lucrezia relationship. This act fits with the pious Lucrezia Dunant has constructed, but Dunant says she has written the ‘psychological truth’ of the Borgias as she understands it.

    Quote sempre da qui:

    CITAZIONE
    “Oh, Cesare,” she laughs in delight, reaching over and taking his hand, “I hope my husband is as fine and handsome as you.”

    “Such a thing would be impossible.” He flips her hand over in his, spreading her fingers out to expose her palm. “See? It is written here. ‘Not as handsome as your brother’.”

    the rest is here
     
    Top
    .
  9. marie.
     
    .

    User deleted


    CITAZIONE
    Dunant raises the curtain on Rodrigo Borgia's election as Pope Alexander VI in 1492: through the Borgias' trademark guile, charm and cruelty he has claimed for himself the most powerful position on earth. He also openly maintains a household of four illegitimate children by Vannozza dei Catanei – among them the infamous Lucrezia, still a child but already being haggled over by rival dynasties – and a new and beautiful mistress. This is the Italy of Michelangelo and Pinturicchio: in Ferrara Bembo is writing sonnets and in Milan Leonardo is modelling his doomed sculpture of Francesco Sforza. But it is also the turbulent land of Savonarola and Machiavelli; the incubator of syphilis and the birthplace of the siege engine, an agglomeration of rival dukedoms, principalities and republics that encompasses some of the most viciously disputed territory in man's history.

    In the 10 years covered by Blood and Beauty, Borgia Rome has to negotiate with the armies of the French king Charles VIII, and the great ruling families of divided Italy – "a sack of spatting cats that has learned nothing from the past" – through diplomacy and marriage, poison and charm. At the same time, Alexander has to manage his own unruly household: treacherous servants, a dangerously passionate daughter, and wilful, warring sons, trained from birth to fight their way to power.

    From the outset Dunant takes possession of her sprawling, unwieldy material. She sets up a resonant dynamic between the political – the dangerous machinations of the papal conclave - and the domestic. In the new Pope's overflowing illegitimate household in Santa Maria del Portico, his young mistress washes her long golden hair and his ripening daughter dreams of romance as the Borgia machine barters her virginity away.

    Among a broad cast of characters, delineated with a satisfyingly firm hand, are the great paterfamilias Alexander, Falstaffian, uxorious, charming and ruthless; the sinister master of ceremonies, Johannes Burchardt; and the handsome, vicious Cesare, who matures marvellously from a rake decked out in the latest fashions to a savage melancholic, mired in violence and dressed in black. And while Dunant's reclamation of the infamous Lucrezia from incestuous whore to maternal romantic whose fertility is used by powerful men as a bargaining tool robs her somewhat of her imaginative power, it is almost certainly closer to the truth.

    If the careful path, too, that Dunant treads between intelligent historical analysis and shameless romp very occasionally veers into Carry On Lucrezia territory (Naples is described as "a place of heat and moist passageways"), on balance this only adds to the gaiety of the enterprise. But it is in her asides that Dunant finally triumphs, like all good novelists: in a deft, shrewd, precise use of killer detail. When she casually mentions the Baglioni family, "one half of whom massacred the other in their beds, under cover of a wedding reception", the ambassadors to the Vatican gossiping like village women, or the sheer labour of counting out the 100,000 ducats' dowry for Lucrezia's third marriage while the bride maintains her fixed smile under the painted ceilings of the Vatican palace, it is difficult not to look forward to the next ride on an old-fashioned rollercoaster of a story.

    complete review on The Guardian
     
    Top
    .
  10. marie.
     
    .

    User deleted


    Il libro esce in Italia col titolo di "Sangue e onore"!

    OVOSpbV


    wuGJah8


    CITAZIONE
    ISBN 978-88-545-0677-0
    Pagine 576
    Euro 18,00

    Roma, 11 agosto 1492. Per cinque giorni,ventitré uomini sono rimasti prigionieri di una cappella in Vaticano. Senza scrivani cui dettare le loro lettere, né cuochi per preparare banchetti; con un solo domestico che li ha aiutati a vestirsi, e pasti frugali passati da uno sportello di legno che si chiude quando l’ultimo piatto è stato consegnato.
    Sono i cardinali entrati in conclave per eleggere il nuovo successore di Pietro. Diciassette giorni prima papa Innocenzo VIII, esausto, al cospetto dei figli chiamati al suo capezzale, ha smesso di combattere per restare in vita. Il corpo era ancora caldo quando i pettegolezzi hanno cominciato a diffondersi per le strade come lezzo di fogna. In città è corsa addirittura voce che l’irascibile cardinale Della Rovere, favorito del pontefice, e il vicecancelliere cardinale Rodrigo Borgia si siano scambiati insulti da un capo all’altro del capezzale, e che Innocenzo abbia esalato l’ultimo respiro giusto per sfuggire al baccano.
    L’alba dell’11 agosto è un livido giorno di afa e calura quando, nella grande piazza, risuona il fatidico annuncio: «Habemus Papam!» Rodrigo Borgia, cardinale di Valenza, è stato eletto Papa col nome di Alessandro VI. Il vicecancelliere di cinque papi diversi, il cardinale spagnolo che, con quell’accento che suona come un attacco di tosse, non è certo nel cuore delle famiglie più antiche di Roma, è il successore di Innocenzo VIII. Ha sconfitto Della Rovere, che in conclave già sedeva sotto l’immagine di Cristo che consegna a san Pietro le chiavi della Chiesa, e il potente Ascanio Sforza.
    I piani di Alessandro VI sono chiari: ripristinare l’ordine, risanare la finanza pubblica, unificare le forze cristiane contro il pericolo turco e rinsaldare le alleanze. Buoni propositi che vengono,
    tuttavia, presto dissipati da un’ambizione sfrenata, capace di convincerlo a cedere in sposa la figlia Lucrezia ben due volte (prima a Giovanni Sforza e poi ad Alfonso d’Aragona), di crescere il figlio Cesare come il Principe spietato e freddo che ispirerà Machiavelli, di intraprendere una relazione con una giovanissima Giulia Farnese e di ordire complotti e vendette senza risparmiare nessuno.
    Ripercorrendo gli amori, i tradimenti e le macchinazioni dei Borgia e, in controluce, dell’intero Rinascimento italiano, Sarah Dunant – «impeccabile per padronanza, ritmo e istinto» (The Financial Times) – ci regala un affresco rigoroso e potente di una famiglia e un paese assetati di potere, che sintetizza l’essenza stessa della Storia: affascinante, contraddittoria e inarrestabile.
    «Per dodici anni non ho fatto altro che scrivere romanzi ambientati nel Rinascimento italiano, e il nome di una sola famiglia è risuonato a lungo nella mia testa… i Borgia».
    Sarah Dunant

    NeriPozza
     
    Top
    .
  11.  
    .
    Avatar

    Senior Member

    Group
    pope
    Posts
    37,198

    Status
    Anonymous
    CITAZIONE
    Writer Sarah Dunant discusses the impact of the Borgias on history and their predilection for murder and intrigue.

    click here

    Riassunto:
    -Gossip worked the same way it does today: you say something insulting, though not true, some of it will stick
    -At the beginning of the book Lucrezia's very young and just married to Giovanni. She's a clever but sweet teenager
    -The characters of the novel are not 'good guys', it's more complex than that.
    -Dunant has no doubt there was no poison nor incest for Lucrezia
    -Pope Alexander actually did nothing different than all other Popes did. What's unsual about the Borgias is they were Spanish and needed to use the children to make dynastic nets around themselves. Marriage was about making allies.
    -The book has a section called "Women at war" where (Spoiler? idk) Caterina is raped by Cesare. Dunant says it's his way to "mark his victory" on her body
     
    Top
    .
  12. marie.
     
    .

    User deleted


    La Dunant è sempre in radio, riassunto da twitter

    Immagine

    https://twitter.com/BorgiaBlood

    Una quote:

    CITAZIONE
    You will always be on the chessboard. Regardless of whom you marry, if your next husband is not powerful enough to take you away, you will always be a Borgia first and someone’s wife second.

    Sarebbe di Cesare.

    Edited by ‚dafne - 5/7/2013, 18:47
     
    Top
    .
  13.  
    .
    Avatar

    Senior Member

    Group
    Member
    Posts
    14,234
    Location
    Regione del Valentinois

    Status
    Anonymous
    Mo la copertina è rimasta figa, ma 18 euri ...............uhmm no. Però penso che me lo prendo in biblioteca, voglio leggere che si è inventata, magari è meno peggio di quello che sembra !
     
    Top
    .
  14. marie.
     
    .

    User deleted


    Il fatto che lo pubblichi Neri Pozza lo fa sembrare serio XD però il voto di Repubblica mi dà da pensare

    Early reviews straniere, considerate che vengono dal sito della Dunant quindi non è che posterebbe le cattive, comunque....
    CITAZIONE
    ‘This foray into the lives of the infamous Borgias is not for the fainthearted. This is Dunant’s fourth Renaissance novel, and she is in her element . . . an intelligent and passionate book’ Sunday Times, Lucy Atkins



    ‘The acclaimed principessa of Italian historical fiction’ Vogue



    ‘While Dunant has always been a masterful storyteller, here she excels’ Psychologies Magazine

    [x]

    Edited by ‚dafne - 7/5/2013, 15:52
     
    Top
    .
  15.  
    .
    Avatar

    Senior Member

    Group
    pope
    Posts
    37,198

    Status
    Anonymous
    CITAZIONE
    this book is written in the third person which is also something I found a bit strange at first because I am used to reading her stories as long, beautifully written internal monologues, but I got used to the 3rd person narration very quickly since her choice of words fascinates me completely
    HER GIULIA IS DELIGHTFUL; I really love the way Dunant’s written her and I’m looking forward to reading more about her character as the novel progresses
    Cesare: she’s got him spot-on! It’s the Cesare Sarah Bradford wrote about, it’s il Valentino in the making and it does remind me of Showtime’s Cesare, definitely; it’s a great mix, so yeah, a+ on that front
    oh and I can’t resist not mentioning Cesare/Lucrezia; she does not ignore the love they have for each other, and yet she writes them with such wonderful subtlety and tenderness it makes my heart ache when I think about the fact that the book ends with Lucrezia’s leaving for Ferrara

    renaissancemadonna on tumblr

    Edited by ‚dafne - 5/7/2013, 18:47
     
    Top
    .
55 replies since 12/1/2013, 00:36   2143 views
  Share  
.
Top
Top